9
tolga karaçelik'in yönetmenliğini yaptığı, nadir sarıbacak'ın başrolde oynadığı 2015 yapımlı film.
film; bir armatörün iflas etmesinden dolayı ona bağlı çalışan geminin denizde altı kişi ile mahsur kalmasını anlatıyor.
normalde böyle filmleri toplum benimsemeden izlemeye çalışırım, eğer bunu gerçekleştiremediysem yani film herkes tarafından -olumlu/olumsuz- eleştirilmeye başlandığında da filmin unutulmasını beklerim bir süre.sarmaşık da bir süre bekletip bugün izlediğim filmlerdendi.sosyal medyada çoğu kez repliklerine rast geldim, bu yüzden beklentisiz izledim desem yalan olur.bu tarz izlediğim filmler ise genelde beni inanılmaz yanıltır, filmden soğurum.bu kez böyle olmadı, bunu söylüyorum çünkü; gerçekten çok güzel ve enteresan ögeler barındıran film.izlemeyenler için gerisini spoiler bölümünde yazacağım.
-- spoiler --
çoğu kişi filmi izlerken, karakterleri türkiye'nin iç durumuna hatta siyasetine benzetmiş.ben izlerken -sanırım bu karakterlerle çok kez bir arada bulunduğumdan- böyle bir benzetme yapmadım.
filme gelecek olursak; basit sarmaşık efekti ve filmdeki bazı alt boşluklar dışında harika bir filmdi.uzun zamandır bir filmi bu denli etkilenerek izlemedim sanırım.sürekli bir gerilim, sürekli bir çıkmazlığa sürükleniş vardı sanki.yönetmenin vermek istediği sürekli gerilim hissi bence gayet başarılı olmuş.küfürlerin doğaçlama hareketi de olayın gerçekçiliğini gözler önüne sermiş.hele ki nadir sarıbacak'ı bu performansla türk sinema tarihinde ilk 10'a bile yazabiliriz.
film alt düşünceler geliştirse de vermek istediği mesaj çok net.''bir gemi giderken kaptanı, astı, üstü bellidir.peki ya durduğunda?''yönetmenin sarmaşık metaforu yaratması da bu nedenden olsa gerek.gemideki hiç kimse her şeyi doğru yapmıyor.örneğin; son sahnede cenk'in, ismail'e 'beybabanın anahtarları sende var mı?' derken, ismailin o ana dek koruduğu beybabayı cezalandırma düşüncesinden, cenk'in herkese 'beybaba'ya karşı bir tek ben karşı çıkıyorum' deyip hala beybabadan korkması gibi.
twitter.com/...
bu sahne küfürün hislerde ne denli etkili kullanılabileceğine örnek olacak nitelikte güzel.
twitter.com/...
keza bu sahne de öyle.bir yandan da tecrübenin ve mantığın hayatta bir şeye yaramadığını gösteriyor.
twitter.com/...
film baştan mizahının da bu denli iğneleyici olacağını söylüyor.
twitter.com/...
bu sahne de cenk'in kendini kabul ettirme savaşını gösteriyor.'hangi kadın' derkenki halinde de hikayenin aslında yalan olduğunu.
twitter.com/...
bu sahne en beğendiğim sahne aslında.öncesi ve sonrasında gelişen olaylarla cenk'in bulduğu sucukları beybabayla ve arkadaşlarıyla paylaşarak aslında ne kadar iyi birisi olduğunu anlıyoruz.fakat bu dahi onu çevresine fark ettiremiyor.yine ortalığı karıştırdığıyla ve yediği dayakla kalıyor.
film, ne kadar farklı bakış açısından izlenirse o kadar farklı yerleri görebiliriz.bence zaafları olsa da ülkemiz adına yapılan yapımlarda ilk 20'ye dahil edilebilir.8/10
-- spoiler --
↑