kayıt

nihilizm

  1. 1
    19. yy rusyasinda ortaya çıkmış latince ''hiç'' anlamına gelen nihil sözünden türetilen nihilizm; iradenin özgürlüğünü, tanri kavramını, ahlaki reddeder.insanin üretmiş olduğu tüm değer ve yargıların yıkılması gerektiğini çünkü bunların kusurlu olduğunu iddia eder.
  2. 2
    (bkz: anarşizm)
  3. 3
    19yy'da gençler arasında oldukça popüler olan felsefe bakış açısı.
    saf rahatlık,önemsizlik,hiççiliktir.
  4. 4
    nietzsche değildir.
  5. 5
    Tetikcinin Gecesi filminde tom cruise'in açıkladığı felsefe.
  6. 6
    ateistlikten çok ama çok farklıdır.
    benzetenler büyük gerizekalıdır.
  7. 7
    nihil, latince sıfır anlamına gelmektedir ve sıfır hiç olarak kabul edilir. anlamı olmayan sayıdır, bir şeyleri sayarken kullanılmaz. nihilizm adını buradan almıştır.
  8. 8
    felsefi bir terimdir. hiççilik anlamına gelir. lisede felsefe dersi görenlerin hatırlayabileceği bir kelimedir aynı zamanda.
  9. 9
    hiççilik.

    felsefi terimlerle açıklanmaması gereken durum aslında. ama her nedense herkes felsefeye döküyor işi. canları sıkılıyor sanırım.

    süslü kelimelerle de anlatılmamalı diyerek şöyle diyeyim. nihilizm, ayna çevresinde şekillenen karşılıklı bir ilişki gibi daha çok. ortada bir ayna vardır. ayna dünya'dır. uçucu bilinçtir de diyebiliriz uzuncası. aynanın önünde ve arkasında birer uçucu bilince sahip olan geçici varlıklar vardır. şimdi; aynaya bakıp da aynada kendisini gördüğünü sanan insanın, kendisini aynaya bakan insan sanması, ama aslında aynadaki yansıma olmasıdır nihilizm.

    kendimize ait olduğunu bildiğimiz bu fiziksel bütünlük vesaire -ne dersek diyelim-, ve içinde bulunduğumuz dış ve iç çevre gibi insanlar arasındaki kalabalıklar, ve o ortamların var ettiği anlık-uçucu bilinçler, aslında bizi aynaya bakan kişi yapmaz. hepimiz, aynaya bakan insanın yansımasıyızdır nihilizme göre.

    hiçbirimiz var değilizdir. hepimiz var olduğunu sanan ayna yansımasıyızdır.

    çok metafizik oldu ama durum bence budur.

    not: kesinlikle anarşizmle uzaktan yakından alakası yoktur. anarşizm bir tutku ve gelecek arzular. nihilizmi biraz olsun tanıyan birisi zaten bunu ayırt edebilir rahatlıkla.
  10. 10
    (bkz: hiççilik)
  11. 11
    yanlış anlaşılıyor çoğunlukla. nihilizm doğrudan her şey anlamsız demez, ahlak yoktur da demez. sadece tüm bunlar için evrensel bir kod, nesnel bir doğru olamayacağını, dolayısıyla özgür olduğunu söyler. yani sen bir nihilist olarak tamamen kendi keyfi ahlak kurallarını koyabilirsin veya ahlaksızlığı da savunabilirsin, evrensel olarak kimseye bir şeyi dayatmadığın sürece sıkıntı yok. mesela bugün isveç bilim akademisinin de ağırlıklı olarak benimsediği optimist nihilizm revaçta, bu düşünceye göre hayatın anlamı yok ama biz yine de ona kendimizce bir anlam verip ömrümüzü mümkün olduğunca keyifli geçirmeye çalışabiliriz veya pesimist nihilistler var, işte bunlar da -kendini kandıramazsın, her şey anlamsız bunu değiştiremezsin- deyip vuruyorlar kovaya. yani kısacası burada bahsedilen hiççilik, hiçliği savunmaktan ziyade, hiçbir şeyin herkes için geçerli bir doğru olamayacağı bahsidir, arz ederim.
  12. 12
    nietzsche ile asla yan yana getirelemeyecek olan kavramdır. öncüsü filan yazılıyor orda burda, yok öyle bir şey. bunu yazan ya hiç okumaz ya da okuduğunu hiç anlamaz. nietzsche metinlerde onlarca cümle bulabilirsiniz nihilizmi lanetlediği. bir kere adamın nihilizmi tanımlayışına bir bakmak lazım. nasıl böyle bir yanlış anlama ortaya çıkıyor hakikaten anlamak güç. eğer nietzsche için ''kutsal'' olan bişey varsa o da hayattır. adam hayata tapıyor, bedene, eyleme, güce tapıyor. schopenhauer'ın bütün söylediklerini reddettiğinden beri bu böyle. adam, ''o en büyük evet'' diyor yazılarında, bu nasıl nihilizm.
  13. 13
    son bir aydır kafa yorduğum izm, düşünce yapısı. bütün bu alem bir hiçtir, anlamı yoktur. tek anlam "hiçlik"tir. ateizm, agnostisizm, deism vs. bütün inanç şekillerinin bir esamesi okunmaz nihilizm karşısında.

    iki yol dışında mantıklı bir çıkar yol daha göremiyorum, bunlar; nihilizm ve teizm.

    ya hiçbir şeyin anlamı yoktur, bir ahlak, doğru iş öğretisi yoktur, her şey irrasyoneldir ve bunu kabul edip "rasyonel" olursun.

    ya da her şeyin bir anlamı vardır, bir ahlak, doğru iş öğretisi vardır, her şey rasyonel zemindedir ve bunu kabul ediyorsan zaten rasyonalize olmuşsundur.

    nihilist ve teist, kendi içinde rasyoneldir ama aralarında bulunan gri bölge(ateizm, agnostisizm vs.) irrasyonel ve zırvalar bütünüdür.
    • Eveeet ama beni meraka itti ve daha çok okudum biraz kafam karıştı :)
    • her inancını kaybeden zaten bir anlam arayışına gider çünkü anlam kalmamıştır. ya anlam varsa deyip arayışa çıkarsın ve en sonunda mantığına ters düşüp ya teist olursun ya da kendine anlam yaratıp yaşamaya çalışırsın. en basit sana anlam veren şeyler aile, meslek veya vatandır.
  14. 14
    Çok düşünüp de kafayı bozmayın.
  15. 15
    birisi şöyle demiş:

    19. yy rusyasinda ortaya çıkmış latince ''hiç'' anlamına gelen nihil sözünden türetilen nihilizm; iradenin özgürlüğünü, tanri kavramını, ahlaki reddeder.insanin üretmiş olduğu tüm değer ve yargıların yıkılması gerektiğini çünkü bunların kusurlu olduğunu iddia eder.

    ben ise nihilizmi hiçbir şeyi umursamamak olarak biliyorum. the big lebowski'deki the dude gibi yani. nihilist miyim bilmiyorum ancak şöyle diyeyim; bir yanım geleceğe dair hayaller kuruyor, hem kendi hayatımın hem de diğer insanların hayatlarının güzelleşeceğini hayal ediyor, diğer yanım ise isterse üçüncü dünya savaşı çıksın, milyarlarca insan ölsün, bana ne diyor.
  16. 16
    (bkz: nihilist) (#1398024)
  17. 17
    "Nietzsche, nihilizmin en açık tanım(lar)ını, onun nedenlerine ve çeşitlerine ilişkin
    çözümlemelerde bulunduğu Güç İstenci adlı çalışmasında veriyor; hem de birkaç yerde.
    Buna göre nihilizm; a. En yüksek değerlerin değerlerini yitirmiş olmaları, herhangi bir
    amaç ya da hedef konulamaması; (Nietzsche, 1968: § 2-3) b. Varoluşun en yüksek değerlerden biri ile savunulamayacağı inancı ve bir öte dünya ya da kendinde şeyler dünyası
    varsaymaya hakkımızın olmadığının idrak edilmesi; (Nietzsche, 1968: § 3) c. Hakikatin
    ve ‘kendinde şeyler’in var olmadığı, şeylerin mutlak bir doğaya sahip olmadıklarının
    kabul edilmesiyle her şeyin anlamsız olarak görülmesi; hiçbir şeye anlam verilememesi
    ile ortaya çıkan hastalıklı bir geçiş dönemi; (Nietzsche, 1968: § 13) d. Önceki hedeflerin
    ve değerlerin kusurlarının ve yetersizliklerinin farkına varan güçlü bir ruh halinin ya da
    bunun farkına vardığı halde hiçbir etkide bulunamayan, sadece onlara inancını yitirmiş
    olarak onlar arasındaki savaşa seyirci kalan ve çözülmelerine engel olamayan zayıf bir ruh halinin işaretidir.(Nietzsche, 1968: § 22-23). Genel olarak ‘değerin, anlamın ve arzu
    edilirliğin kökten reddi’dir. (Nietzsche, 1968: § 1) Kısaca ‘bütün değerlerin değerlerini
    yitirmiş olmaları’ ve bunun bilincine varılmış olmasıdır."

    Sebahattin ÇEVİKBAŞ, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler
    Enstitüsü Dergisi 2010 14 (1): 25-40, Nietzsche ve Nihilizm Kalkanına Yaşamın Yadsınmasını Kazımış Olan Bir Felsefe .
  18. 18
    "Bundan böyle yaşama egemen olan bir tür çilecilik ve nihilizmdir; sorumlusu da şimdiye kadar en yüksek değer olarak kabul gören idealler, ahlâk ve ahlâkî yorumlardır."
  19. 19
    "Aslında olup biten nedir? Varoluşun tüm karakterinin “amaç,” “birlik” ve “gerçek” kavramıyla yorumlanamayacağının farkına varılmasıyla değersizlik duygusuna ulaşıldı. Varoluşun hiçbir erek ya da
    amacı yoktur; olayların çokluğu içinde kuşatıcı bir birlik yoktur:
    varoluşun karakteri “gerçek” değildir, sahtedir. İnsanın gerçek bir
    dünyanın var olduğuna kendisini inandırmak için hiçbir nedeni yoktur. Kısaca: dünyaya bir değer atfetmek için kullandığımız “amaç,”
    “birlik,” “varlık” kategorilerini, tekrar çekip çıkarırız, bunun için
    dünya değersiz görünür."
  20. 20
    Yukarıda yeterince uzun uzadıya tanımlar girilmiş. Tek satırla özetlemek gerekirse;
    Ahlaki ve siyasi ilkelerin reddedilmesi.
  21. 21
    dünyada hiçbirşeyin anlamı ve önemi olmadığını savunan görüş. geleneksel değerlerin, inançların, yaşamın, kısacası evrende olup biten bütün olayların aslında hiçbir nesnel temeli olmadığını, varoluşun anlamsızlığını ve yararsızlığını savunan görüş.